SALOME BRUT

DIVADELNÍ SÓLO VLADIMÍRA MARKA, ANEB P-OPRAVA JEDNÉ NÁCTILETÉ PRINCEZNY.


Divadelní představení SALOMEBrut vznikalo od začátku pro a za aktivní účasti českého herce Vladimíra Marka (ročník 1951), momentálně ve svobodném povolání, před tím dlouholetý člen divadla DRAK v Hradci Kralové a DIVADLA NA ZÁBRADLÍ v Praze. Producenta představení, Petera Serge Butka zaujala původně jedna ze série fotografií, na kterých Vladimír Marek zosobňuje svá alterega a speciálně fotka na které herec ztvárňuje Salome.


SALOME
VLADIMÍR MAREK: „V příběhu té holčičky, té asi čtrnáctileté judejské princezny je to toho k řešení dost. Já bych tu postavu rád očistil od vžitého klišé, že byla svůdnicí a kurvičkou s nekrofilními sklony, ale to zásadní, co mě zajímá, je vina a zodpovědnost za každý čin, který provedeme byť v sebelepším úmyslu. A také to, co nazývám „zločiny našich rodičů z lásky“. Kolik traumat nás provází od útlého dětství, kolik psychických bloků, kolik umatlaností v životě. Pokud si je v životě nepřiznáme a nepojmenujeme, budeme jimi neustále ovlivňováni. Pokud si to přiznáme a pojmenujeme, dokážeme i trest přijmout s jistou pokorou a důstojností. Ale k tomu Salome dospět nemohla. Neměla na to čas. Chci dát Salome čas, aby si mohla mnohé uvědomit. Chci dát i sobě prostor, abych to mohl vyslovit.“


SCÉNÁŘ
VLADIMÍR MAREK: „V prvotní úvaze bylo romantické drama Oscara Wilda, kde však Salome nemá mnoho prostoru. Bylo jasné, že pro představení SALOMEBrut musí vzniknout nový, původní text. Chtěli jsme použít i citace z původního Wildova dramatu z francouzského originálu, ale Wildův prozaický text má dosti přesný rytmus a tak jsem nakonec všechny citace z Wilda převedl do veršů secesního stylu. Tak vznikla možnost, že některé monology by mohly být i písněmi.“


VÝPRAVA
MARTIN KÁMEN: „Vždy byl můj sen jednou udělat scénografii na divadlo, jelikož jako fotograf ve svých aranžovaných obrazech v podstatě scénografii dělám stále. U představení SALOMEBrut mi jde především o minimalistické vyjádření pointy představení. Salome jako uvězněná legenda, kterou znovu a jinak otevíráme v dnešní době. Ve scénáři je věta: „Tohle je další krychle, které nerozumím.“ Toho jsem se držel. Salome uvězněná v průhledném boxu, Salome v roce 2013, která vypráví svůj příběh vězněná svým postavením, panenstvím, rodinou. Nejtrapnější moment tohoto dramatického příběhu v divadelním provedení je finální scéna s umělou hlavou Jochanaana. Tu jsem se snažil vyvarovat a v podstatě jsem zopakoval tu krychli, které nerozumím a vtiskl jí současnou novomediální tvář.“


STYL
VLADIMÍR MAREK: „Těším se, že se opět chopím loutek, rád bych využil svých muzikálových zkušeností, samozřejmě chci rozšířit svůj repertoár ženských postav, ve kterých jsem již v několika případech snad jediným českým hercem, který je nehraje jako imitaci ženy. Zabrousím i do mých oblíbených pokleslých žánrů. Bude toho jistě víc, ale nechtěl bych prozrazovat předem.“


MARTIN KÁMEN: „S Vladimírem vše detailně řešíme co do výtvarna, tak i praktična, jelikož tam vystřídá několik kostýmů. Navíc máme s Vladimírem naprosto stejný vkus, který je dekadentní, morbidní, sarkastický. Takové jsou loutky, kostýmy, scénář i samotná scéna. Vladimír je láskyplný buldozér. Skvělý, vyzrálý člověk – herec se šarmem a humorem. Má v sobě neskutečný potenciál, který si myslím, nebyl nikdy plně využit.


REŽIE
DANIEL ŠPINAR: „Vladimír je jeden z nejčinorodějších a nejinspirativnějších herců, jaké znám. Což je při jeho půvabném věku naprosto odzbrojující. Bylo tedy téměř nemožné odmítnout participovat na jeho bláznivém snu vytvořit inscenaci, kde by se převtělil do Salome.


VLADIMÍR MAREK: „Se spoluautorem a výtvarníkem Martinem Kámenem jsme lidsky
i umělecky hluboce spjati a i při největší snaze o sebereflexi se nám stává, že upadáme do stavu vzájemné adorace. A v takových chvílích musí nastoupit „spřátelený kat“. Proto padla volba na Dana Špinara. Jsme přátelé, několikrát jsme spolupracovali, jeho díla si nesmírně vážím, a zároveň je jedním z mála režisérů, kteří mě dokážou zkrotit.“


REALIZACE:
PETER SERGE BUTKO: „V pražském divadle LA FABRIKA, ve kterém uvádí naše produkční skupina také představení BLÁZNIVÝ PETŘÍČEK, se loni otevřel nový sál nazvaný SLÉVÁRNA. Od počátku jsem tím sálem byl okouzlen a jsem rád že SALOMEBrut, bude uváděná právě v něm. La Fabrika nabízí výborné technické a tvůrčí zázemí a věřím že se to promítne i do realizace představení SALOMEBrut. Navíc VLADIMÍR MAREK je výrazná a univerzální osobnost, ačkoliv se objevuje v řadě českých muzikálů, je to osobnost široce alternativní, což s La Fabrikou koresponduje. To samé mohu říci i o dalších členech realizačního týmu. Představení SALOMEBrut naše produkční společnost produkuje na stejném principu jako veškeré naše projekty – bez dotací, na soukromé bázi.“